Kipp, kopp kopogok, iskolába indulok

Testtudat, téri tájékozódás

Azok a kisgyermekek, akik 6. életévüket betöltötték, szeptemberben megkezdik általános iskolai tanulmányaikat. A szeptembertől nagycsoportos és az Oktatási Hivatal által az óvodai nevelés hosszabbítását jóváhagyó óvodások számára pedig az utolsó óvodás év kezdődik.

Milyen egy ideális iskolakezdés?

Hogy ne csupán plusz egy évként teljen el ez az időszak, nézzük meg mit tehetünk.

Hogyan segítsük az átmenetet az óvodából az iskolába?

Legyen a gyermekünk önálló, pozitív önértékeléssel bíró és motivált az iskolakezdésre, képes legyen gördülékenyen elsajátítani az írás – olvasás és számolás alapjait!

Mindennapos tevékenységeinket meghatározott időben és térben végezzük, a térben való tájékozódás feltétele, hogy egy kisgyermek először a saját testével, testrészeivel legyen tisztában. Képes legyen saját testén tájékozódni, észlelje testének határait, testrészeit, azok egymáshoz való helyzetét, hogy vannak páros testrészeink, jobb és bal oldali.

A saját testről alkotott kép nem csak a mozgásban, de az emberábrázolásban is megjelenik. A testséma, önmagunkról alkotott helyes testkép a gyermek önismeretében, önértékelésében is rendkívül fontos szerepet játszik. 

A csoportos TSMT terápia elősegíti a testséma, téri tájékozódás területének érését, fejlődését. A kisgyermek a terápiás foglalkozásokon mozgásos tapasztalat útján érzékeli a téri irányokat és viszonyokat, a mozgásokat beszéddel kísérve tartalmat nyer a fel-le, előre-hátra-oldalra, előttem-mögöttem, jobbra és balra kifejezések.

Az alapmozgásokat különböző eszközökkel (gördeszka, karika, zsámoly, labda, babzsák, ugrókötél…) kiegészítve, a gyermek és a körülötte lévő tér között kapcsolat teremtődik.

Az a kisgyermek, aki megtapasztalta a teret és benne önmagát, annak kevesebb problémája lesz a síkban való tájékozódás során, könnyebben tájékozódik a vonalközben, négyzetrácsban, emellett pontos irányérzékelésre van szükség a betűk és számok helyes kiolvasásakor, különbséget tud tenni b-d-p betűk és pl. a 9-6 számok között, majd helyesen értelmezi az írásbeli szorzás menetét, végrehajtását.  

Amennyiben óvodai értékelésben, vagy a Szakszolgálat felmérése alapján a fenti területen tapasztaltak elmaradást, kérje LongiKid vizsgálatunkat, amely alkalmas a gyermek mozgásos és kognitív, figyelmi fejlődésprofiljának megfigyelésére, így azonosíthatóak az eltérően fejlődő funkciók és az idegrendszer érésének zavara.

A cikket Marton-Szőnyi Melinda TSMT terapeuta írta.

Kapcsolódó szakterületek

Árváltozás

2023. június 1-től áraink megváltoznak! Bővebb információért keresse Kollégáinkat telefonon, e-mailben vagy személyesen a Csimborasszó Egészségügyi Központ recepcióján!

myCSIMBORASSZÓ - Kezünkben az egészség

A myCsimborasszó alkalmazással minden egyszerűvé válik. Bízza rá magát, bízza ránk magát!