A labda a legegyszerűbb és legősibb játékok egyike. Talán nincs is olyan gyermek, akinek a játékos kupacában ne rejtőzne legalább egy szép színes laszti. De vajon tudjuk-e valójában mennyire fejlesztő eszköz is a labda?
Számos módon használhatjuk, dobhatjuk, guríthatjuk, pattogtathatjuk. A nagyobbakat lökhetjük, rájuk ülhetünk, ráfekhetünk. Játszhatunk vele egyedül, párban vagy csapatban is. Különféle méretű, súlyú és struktúrájú labdák más és más területet fejlesztenek.
A labda életkoronként és felhasználástól függően más-más területet fejleszt. Egészen kicsi korban a gyermekek képesek visszagurítani a kisebb méretű labdákat, ezzel kiválóan fejlődik a szem-kéz koordináció és a finommotorika. A labda gurulása segít megérteni a térbeli viszonyokat. Gurulása által megtapasztalják a gyermekek a térben való tájékozódást.
Ahogy a gyermek egyre idősebb lesz, elkezd felülni, járni megtapasztalja a labdában rejlő egyéb lehetőségeket, megtanulja dobni, pattintani, megérzi saját erejének korlátait. Tudatába kerül, mekkora erőadagolás szükséges egy dobáshoz.
A gyermekek impulzusgátlása egy olyan fejlesztendő terület, melynek szükséges kialakulnia az iskolai hatékony beváláshoz. A labdapattogtatás, az erőadagolás mértéke ennek fejlesztésére, rendkívül jó lehetőséget nyújt. Kezdjük a pattogtatást eleinte nagy fitt labdával, majd egyre kisebbre cseréljük.
A labdában rejlő lehetőségek, (lehet rúgni, gurítani, dobni) fejlesztik a kreativitást, a praktikus gondolkodás kialakulását. Labdázni csak úgy lehet, ha közben folyamatosan kezünkkel és szemünkkel is végigkísérjük az eszközt, ezért a figyelmet is nagymértékben fejleszti. A stressz levezetés szempontjából is kiváló eszköz, lehet rúgni, pattogtatni.
A labdajáték (adogatás, gurítás, dobás) fejleszti a szociális kompetenciákat. Segít kapcsolatot teremteni. Kommunikációs csatornát biztosít a játszó felek között. Az óvodában csoportos foglalkozások alkalmával sokszor indítjuk a bemutatkozást, ismerkedést labdagurítással, mint egy gesztust mutatva a társ felé, megkönnyítendő a gyermekek számára a kapcsolatteremtést.
A társas játék során könnyedén megtanulhatjuk a labda által a szabályokat, versenyhelyzeteket, a csapatjáték lényegét. Erősíti a testi funkciókat, erőt, gyorsaságot, állóképességet.
A labda egy szakember kezében hatékony, sokoldalú fejlesztő eszközzé válik. A TSMT-terápia során is sok estben használjuk a labdát – a fentebb felsoroltakat nézve nem is hiába. A labda méretétől függően változik fejlesztő hatása is. A nagyobb méretű, fitt típusú labdákkal például kiválóan fejleszthető a gyermekek egyensúlyérzéke, mozgáskoordinációja, ritmusérzéke, posztúra beállítása. Míg a kisebb labdával fejleszthetjük a gyermekek motorikus képességeit és figyelmi funkcióit.
Pontosan ezért, ne becsüljük alá a labdát, mint fejlesztő eszközt, legyünk kreatívak és labdázzunk sokat.
Készítette: Schmidt-Frigy Lilla