Testünk bizonyos testrészeinek finom, koordinált mozgását értjük alatta. Leginkább az ujjak finommozgását ismerjük, pedig szemünk és szánk is végez finommotorikus mozgásokat. Iskolába lépés előtt gyakran halljuk a pedagógusoktól, hogy gyermekünk ezen a területen fejlesztésre szorul.
Kevesen tudják, hogy ez a fejlesztés nem is olyan ördöngős dolog, bizonyos jelekre a fejletlenség területén szülőként is könnyen felfigyelhetünk.
A finommotorikus mozgás alapja, hogy a gyermek nagymozgásai (alap mozgásai) megfelelően érettek, fejlettek legyenek. Ha mozgáskoordinációja harmonikus, lendületes, ritmusos, csupán finomhangolásra van szükségünk.
Sokszor a finommotorika hátterében, csecsemőkori reflexek fennmaradása húzódik. Amennyiben bizonyos csecsemőkori reflexek nem helyeződnek gátlás alá, nem tud rájuk épülni egy magasabb mozgásminta, és a gyermek egyes területeken éretlen lesz.
A finommotorika fejlesztésére nem szükséges drága játékokkal elhalmoznunk gyermekünket, alkalmas lehet fejlesztésre számos háztartásban megtalálható eszköz is. Válogassunk lencsét, babot, sárgaborsót, tépjünk szalvétát, gömbölyítsünk, ragasszunk. fűzzünk pattogatott kukoricát, fessünk csipesszel és vattával, használjuk az ujjainkat minél többet.
Ha szülőként bizonytalanok gyermekeik készségeiben, a Longikid-vizsgálat, egy minden képesség és készség területre kiterjedő vizsgálati eljárás, melyre ráépülő TSMT-terápia többek között a finommotorika fejlesztésére is szolgáló feladatokat tartalmaz.